Boeken november en december

Slechts drie boeken gelezen deze maanden, maar toch veel afwisseling; fictie en non-fictie, een boek dat ik eigenlijk walgelijk vond en mijn favoriet van het jaar.

‘De avond is ongemak’ – Marieke Lucas Rijneveld

Bekroond met de International Booker Prize 2020 ‘De avond is ongemak’ van Marieke Lucas Rijneveld is het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen. Het is een verbluffend romandebuut dat is doortrokken van seksualiteit, geloof en de smerigheid van het bestaan.

De eerste vijftig bladzijdes vond ik dit boek leuk en had ik telkens zin om verder te lezen, maar langzamerhand zette dit zich om in walging. Wát een vreemd boek. Dat Rijneveld dit durft te schrijven… ‘Taalgebruik zoals we nog nooit hebben gezien’ staat geciteerd op de achterflap, tja dat krijg je als je elke vijf pagina’s het woord ‘poepgaatje’ gebruikt en dat afwisselt met kinderen die met hun geslacht op allerlei objecten bewegen en dingen in elkaars poepgaatje stoppen. Ik vond het erg vreemd allemaal en niet fijn om te lezen. Het perspectief vanuit een twaalfjarig meisje is interessant en ondanks dat het hele boek zich op de boerderij afspeelt, wordt het nooit saai. Wel wordt het steeds ranziger. Ik snap niet waarom. Wat is nou de boodschap? Tegenover al het smerige staat wel de godsdienst, maar dat maakt weinig goed.

2 sterren

‘Alleen met de goden’ – Alex Boogers

De elfjarige Aaron Bachman ziet op een avond een man roerloos in de deuropening liggen. Zijn vader staat met gebalde vuisten in de gang. Hij brult dat Aaron naar de huiskamer moet gaan. De vader belt met de alarmdiensten en geeft zichzelf aan.

Zo opent deze overweldigende coming-of-age roman, waarin Alex Boogers als in een ‘eindboek’ al zijn thema’s laat samenvloeien: verstoorde familierelaties, liefde en verlating, vechten om te overleven, schrijven om te groeien. Tegelijk is deze ontroerende, soepele vertelling een zoektocht naar een vader.

Aaron is de zoon van een veroordeelde, met de gevoelige, genuanceerde blik van een kunstenaar, de honger van een schrijver, de woede van een vechter, en de overlevingsdrift van een jongen van de straat. 

Wat een prachtig boek. Dit is een nieuwe favoriet. Ik begon erin zonder ook maar een idee te hebben van de inhoud. Toch greep het me meteen. Ik vond de setting verrassend; een gezin uit een volksbuurt, geen ideale omgeving voor een jongetje om in op te groeien. Hij weet zich er toch uit te vechten. Ik genoot ervan om de ontwikkeling van Aaron mee te maken. Een indrukwekkend verhaal, geschreven zonder opsmuk.
Dit is een boek waar iedereen wat uit zou kunnen halen, van zou kunnen leren.

5 sterren

‘Sapiens: een Kleine Geschiedenis van de Mensheid’ – Yuval Noah Harari

Honderdduizend jaar geleden waren er wel zes verschillende menssoorten. Nu is er maar één soort over, en dat zijn wij. Homo sapiens. Hoe komt het dat alleen wij zijn overgebleven? Hoe kwamen onze voorvaderen op het idee om steden en zelfs koninkrijken te stichten? Waarom gingen we in goden geloven, maar ook in natiestaten, en in bedrijven. Waarom vertrouwen we op geld, boeken en wetten? En hoe zal onze wereld er in de toekomst uitzien?

In Sapiens neemt Yuval Noah Harari ons mee op een reis door de geschiedenis van de mensheid. Wie zijn we? Waar komen we vandaan? En hoe zijn we geworden wie we nu zijn?

Sommige stukken vond ik heel interessant, bijvoorbeeld de delen over gender, racisme en geluk. Andere delen vond ik minder boeiend. Toch heb ik dit boek met veel plezier gelezen, en dat is knap voor een geschiedenis ‘hater’ als ik. Dat wat ik niet heb meegekregen op de middelbare school, kwam nu alsnog aan bod. Werkelijk álles komt voorbij, van spijkerschrift tot imperialisme en aandelen. Dit is een boek dat iedereen zou moeten lezen. Je komt tot nieuwe inzichten.
Ik ga vegetarisch eten vanaf nu.

3,5 ster

Statistieken 2020

Ik las vorig jaar 24 boeken. Dit was goed voor een totaal van 9628 bladzijdes, gemiddeld 26 bladzijdes per dag. Het dunste boek telde 90 pagina’s (Rinkeldekink), de dikste 728 (De Zeven Zussen, Zon). Harry Potter was het populairste boek, Alleen met de Goden het minst populair (aantal mensen op Goodreads dat het boek hebben gelezen). En dat is zo zonde, want Alleen met de Goden was mijn absolute favoriet van het jaar. Het minst genoot ik van Grand Hotel Europa en De avond is ongemak.

4 gedachtes over “Boeken november en december

  1. Pingback: Boeken januari en februari 2021 | Jardloopster

  2. Pingback: Boeken mei en juni 2021 | Jardloopster

Plaats een reactie