Marathontraining – week 7

Dus. Vorige week ging er even iets mis.

Ten eerste de kou. Die weerhield me er aan het begin van de week van om naar buiten te gaan. Ik was bij mijn ouders en had daar niet de juiste kleding. Slecht excuus.

Vervolgens een avondje stappen, waardoor ik op donderdag niet in staat was om te rennen. Belachelijke reden.

Op vrijdag heb ik onverwacht de hele dag gewerkt en na het werk vond ik dat ik beter kon gaan schaatsen dan hardlopen. Logisch toch?

Toen was het zaterdag. De week telde nog maar twee dagen en ik moest nog drie hardlooptrainingen doen. Oeps.

De lange duurloop en de intervaltraining zijn het belangrijkst, dus ik besloot de snelle duurloop te laten vallen. Zaterdag liep ik mijn lange duurloop: 16 km waarvan twee keer twintig minuten in een sneller tempo. Daar had ik het een beetje zwaar mee. Ik bedenk me nu dat dat wellicht komt doordat ik mijn ontbijt niet heb laten zakken. Doe ik eigenlijk nooit, ik kan prima rennen een halfuur nadat ik mijn ontbijt op heb, maar ongemerkt heeft het misschien toch invloed op mijn training. Na 14,5 km was ik per ongeluk alweer thuis. Ik besloot er nog 15 km van te maken en dan was het wel goed. Het was koud en met kou kun je nou eenmaal niet op je normale niveau presteren. Uiteindelijk is het zelfs nog 15,4 km geworden, want ik schatte die 500 meter verkeerd in.

7.1
De 600 meter die ik niet heb gerend, heb ik dezelfde dag gecompenseerd door hard te lopen in de Runnersworld. Zo’n twintig baantjes waarbij ik minstens tien verschillende hardloopschoenen heb aangehad. Want zoals ik vorige week al zei, is het tijd voor nieuwe schoenen. Nu ik weer wat grotere afstanden ren, merk ik gelijk dat mijn tenen daar onder te lijden hebben; ik heb hardlooptenen. Ik kreeg te horen dat dit waarschijnlijk komt doordat mijn schoenen bovenop te ruim zijn, waardoor ik de neiging krijg om grip te zoeken en met mijn tenen in de zool te klauwen. Gevolg is dat de nagels blauw worden en er uiteindelijk zelfs afvallen. We hebben daarom naar schoenen gezocht die zich perfect om mijn voeten sluiten. Eerst moest ik een stukje rennen op een neutrale schoen, dit werd gefilmd om mijn looppatroon te kunnen analyseren. Bij mij is sprake van overpronatie (ik kantel mijn voet naar binnen). Vervolgens heb ik een heleboel antipronatie schoenen geprobeerd. Mijn looppatroon op elke schoen werd gefilmd om te zien of de schoen mij te veel, te weinig of juist precies genoeg ondersteuning bood. Op basis hiervan wordt er een schoen aangeraden. Het is echter ook belangrijk om zelf te voelen hoe de schoen zit. Wat niet belangrijk is, is het uiterlijk van de schoen. Maar toch… De schoen die mij werd aangeraden was natuurlijk de lelijkste van allemaal. En de tweede optie was er niet in mijn maat. Wordt vervolgd…

Gelijk na deze uitgebreide analyse wisselde ik de schoenen weer in voor schaatsen en vermaakte ik me een uurtje op de Utrechtse singels. Nou, dit is allemaal wel genoeg compensatie voor die 600 meter toch? ’s Avonds zat ik met vermoeide benen op de bank. De volgende dag moest er echter ook nog een training gedaan worden.

7.2
Die ging ook niet helemaal optimaal. Zes keer zes minuten op een tempo van 5:28 min/km was de bedoeling. Dat werd uiteindelijk drie keer zes minuten. Ik weet niet eens zo goed waarom. Het gevoel dat ik geen tijd had, een pijnlijk stuitje van mijn val op het ijs, niet zoveel zin… Het is lang geleden dat ik minder dan 6 km liep.

Ach ja, dit soort weken zitten er nou eenmaal tussen. Ik heb me er al bij neergelegd. Volgende week weer beter. Alleen jammer dat ik hier verantwoording aan jou moet afleggen.

Advertenties

Een gedachte over “Marathontraining – week 7

  1. Pingback: Marathontraining – week 8.2 | Jardloopster

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s