Marathontraining – week 6

Snelle duurloop6.1

Deze ging veel te snel. Doordat het een ‘snelle duurloop’ heet, vertrek ik altijd met het idee dat ik daadwerkelijk heel snel moet lopen. Zo lag mijn tempo aanvankelijk op zo’n 5:00 min/km. Ik moet tijdens een ‘snelle’ duurloop echter 5:44 min/km lopen, dat is dus eigenlijk helemaal niet zo heel snel. Toch voelde mijn te snelle tempo erg comfortabel. Zo comfortabel dat ik het zonde vond om aan snelheid in te leveren. Ik heb het wel een beetje gedaan, omdat ik bang was dat ik het anders niet 60 minuten zou volhouden.

De route liep niet helemaal zoals gepland. Dat wil zeggen dat hij iets langer werd dan voorzien. Ik heb 1 uur en 9 minuten gelopen, terwijl er 40 tot 60 minuten op het programma stond. Geeft niet, vorige week liep ik iets korter en daarnaast moet je flexibel met een schema kunnen omgaan. Na 60 minuten ben ik wel een stuk langzamer gaan lopen, niet omdat ik het niet meer volhield, maar puur om mezelf niet over de kop te lopen en om toch nog in de buurt van die pace van 5:44 min/km te komen. Mijn gemiddelde tempo kwam uiteindelijk uit op 5:32 min/km. In 60 minuten liep ik 11,1 km en dat is een recordje.

Langzame duurloop6.2

Wohoo! 28 km! En het ging heel lekker. Mooi rondje, heerlijk weer. Ik heb genoten. Ook nu had ik nog wel verder kunnen lopen dan 28 km, maar ik was verstandig. Ik liep namelijk weer veel te snel. Ik ging te hard van start en omdat ik weet dat ik mezelf hierdoor later tegen zou kunnen komen, heb ik me vanaf het begin al ingehouden. Alsnog liep ik gewoon veel te lekker om nog meer af te remmen. En het feit dat ik nog even had door gekund, geeft aan dat het misschien wel helemaal niet zo erg is dat ik wat harder liep dan gepland.

Ik gebruikte in deze training voor het eerst ‘gelletjes’, waar je hier al over hebt kunnen lezen. Na de training was ik niet totaal gesloopt. Geen honger, geen dorst, geen pijntjes. Even douchen en ik kon weer door met de dag. Lekker traininkje dit hoor!

Interval, lang6.3

Het was de laatste dag van de week en ik moest mijn laatste training nog doen. Zaterdagavond had ik al weinig zin, maar ik legde mijn hardloopkleding klaar en zette mijn wekker om 8 uur. Ik ga het gewoon doen. Na een slechte nachtrust ging die wekker veel te vroeg voor mijn gevoel. Ik bleef liggen. Ik kan mijn training ook maandagavond doen, dacht ik en ik deed mijn ogen alweer dicht. Nee Jard! Morgenavond wordt het niet plotseling makkelijker. Hup! Ik keek hoe koud het was buiten. Gevoelstemperatuur -10°C. Mijn bed voelde plots nog comfortabeler aan. Niet nadenken, gewoon gaan. Misschien is het ook wel goed om wat langer rust te houden na die lange duurloop. Het gaat zo goed met je trainingen, dat ga je niet nu opgeven. Ik zwaaide mijn benen over de bedrand, kleedde me aan, stapte de kou in, zette de eerste stappen en mijn training was begonnen. Zo moeilijk is het niet.

Hoewel… het eerste interval vond ik al moeilijk vol te houden. En ik had er daarna nog zeven te gaan. Dat wordt nog wat. Ik wijt het aan de kou en een niet afdoende warming-up, want hoe meer intervallen ik had gelopen, hoe beter ze gingen. Ik liep het standaard hardlooprondje van alle Utrechters; een rondje langs alle singels. Dat was te merken ook. De hele stad was uitgestorven op de vroege zondagmorgen, met uitzondering van de paden langs het water. Het is grappig om dichtbij anderen te lopen tijdens een intervaltraining, want het ene moment haal ik ze in en in mijn minuutje dribbelen halen zij mij weer in. Totdat ik uiteindelijk toch sneller ben.

En verder

Het trainen van de buikspieren schiet er de laatste tijd een beetje bij in. In drie weken tijd heb ik maar één keer een goede workout gedaan. Zo ga ik het dus niet meer doen vanaf nu.

Een ander punt waar ik al eerder meer aandacht aan had moeten schenken; nieuwe hardloopschoenen. Ik heb grofweg 1000 km op mijn huidige schoenen afgelegd. Men zegt dat je je schoenen moet vervangen als je er 1000 tot 1500 km op hebt gelopen, omdat de demping dan sterk is afgenomen. Ze zijn versleten en doorlopen op versleten schoenen vergroot de kans op blessures. Aan de andere kant moet je nieuwe schoenen ook goed inlopen en is het niet verstandig om tijdens de marathon iets relatief nieuw te proberen. Kortom, het is tijd voor nieuwe hardloopschoenen.

Ik heb nog één echt lange duurloop van 31 km te gaan, deze loop ik over twee weken. Daarna begint het taperen al bijna. Ik ben over de helft van mijn schema, het is bijna maart, bijna 8 april… De voorpret begint een beetje te komen. Een verloren moment breng ik al lezend over de marathon door. Zondag keek ik een filmpje van het parcours van de marathon en ik kreeg er de kriebels van. Over 40 dagen loop ik over de Champs Elysées, langs de Seine, de Notre-Dame en de Eiffeltoren…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s