City-Pier-City

Zondagmiddag 12 maart.

Zo. Daar zit ik dan, na mijn tweede halve marathon. Gegeten, gedoucht, en eigenlijk ook al weer bijgekomen. Deze tweede was veel minder intens dan de eerste. Zo ging ik er ook in: een halve marathon, ah joh, doen we even!

cpcmetjorritMet de trein ging ik naar Den Haag voor de CPC, de hele coupé zat weer vol met hardlopers. Voorpret. Ik had er veel zin in. Eenmaal op het terrein voelde ik me opeens niet goed; buikpijn, misselijk, licht in mijn hoofd… Als een zielig hoopje zat ik op de grond tegen een boom aan, te overwegen om weer met de trein terug naar huis te gaan, want in deze toestand kon ik echt niet rennen. Ik wilde niet meer. Opgeven is voor mij echter geen optie. Dat was het moment dat Jorrit, die vandaag zijn eerste halve marathon zou lopen, me vond. Samen begaven we ons naar het startvak. Eenmaal daar realiseerde ik me dat ik nog niet eens had gerekt en gestrekt. Helemaal vergeten in mijn misère. Dus hup, even rekken en strekken, paracetamol erin, plakje bananenbrood erachteraan en de knop omzetten. Het komt goed! We gaan dit gewoon doen.

De eerste tien kilometers waren relatief zwaar, maar gingen wel prima. Ik was alleen veel te warm gekleed. Wie bedenkt dat nou; doe je alle trainingen in redelijk warm winterweer, en de eerste keer dat je in op en top lenteweer loopt, is nota bene tijdens de halve marathon. Gekleed in mijn lange legging en shirt met lange mauwen was ik hier totaal niet op ingesteld. Wárm dat ik het had. Dus bedacht ik een mentaal spelletje: na vijf kilometer mag ik één mouw opstropen, na tien de tweede en op het vijftien kilometerpunt mag ik mijn ritsje naar beneden doen. Zo ga ik die halve marathon doorkomen.

Tijdens het lopen heb ik me helemaal niet meer naar gevoeld. Misschien was ik onbewust toch zenuwachtig. Alleen rond de twaalf kilometer stak er een zijsteek op. Dusdanig dat ik écht even moest wandelen. Gelukkig was Jorrit op dat moment bij me, waardoor ik bleef rennen. Als je eenmaal begint met wandelen, kun je niet meer stoppen. Dan is de drempel ineens weg. Ik heb dan ook de hele race niet gewandeld. Onder andere dat maakt het grote verschil met mijn eerste halve marathon. Ik weet nog goed dat ik vorig jaar juni op een bepaald moment zó kapot was dat ik niet anders kon dan lopen (en mama appen dat ik kapot was), en dat ik vervolgens de finish half lopend, half rennend heb bereikt. Achteraf gezien werd het juist door het lopen misschien wel zwaarder. Je kunt beter blijven rennen, dan is het uiteindelijk minder zwaar.

cpc.jpg

Ook merkte ik dat ik het nu meer gewend ben om lange afstanden te lopen. Vanaf de vijftien kilometer begon ik er pas in te komen. Ik liep prima. Vooral het stukje langs het strand was genieten. Gewoon naar de zee kijken, en je benen doen het werk wel. Je hebt niet eens door dat je vooruit gaat. ‘Kilometer 18, kilometer 20. Hè? Twintig? Waar is die negentien gebleven dan? Jeetje, eigenlijk ben ik er al. Nu al!?’ Ik was nog heerlijk aan het lopen. Ik vermaakte me prima. Maar de finish was toch echt in zicht. Hoppa, even een laatste sprintje, onbewust lachte ik breed. Ik snelde over de finish toen de klok 02:04:39 aangaf. Zo. Ook weer gedaan.

Ik voel me goed! Dit was een prima race. Het was duidelijk merkbaar dat ik nu meer ervaring heb met lange duurlopen, dat geeft vertrouwen. Het ging best makkelijk vandaag. Nu nog zien hoe het 9 april gaat. Op het vijftien kilometerpunt liep Jorrit naast me. Verder dan dit had hij niet eerder gelopen. Na dat punt ben ik hem kwijtgeraakt, omdat hij het toch wel zwaar kreeg. Ik realiseer me heel goed dat ik over drie weken hetzelfde ga meemaken, maar dan in ‘tweevoud’. Vanaf het dertig kilometerpunt loop ik dan verder dan ooit tevoren. En dan moet ik niet nog zes kilometer, maar nog twaalf. Toch heb ik er zin in, want zo’n ‘eerste ervaring’ is wel heel bijzonder. Deze halve marathon was prima, niet bijster bijzonder. Die van vorig jaar in Zwolle, die zal ik echter nooit vergeten. Mijn emoties toen waren veel heftiger, en dat maakt het ook mooier.

Een gedachte over “City-Pier-City

Geef een reactie

