Op weg naar Rotterdam

Nu ik erbij na denk is de weg naar die 42,2 km lang, heel lang. Ik weet niet precies wanneer ik ben begonnen met hardlopen, maar vanaf dat moment ben ik onbewust al aan het toewerken naar de marathon. Voordat ik in staat ben om die afstand in één keer af te leggen, heb ik hem al wel honderd keer gelopen, maar dan verdeeld over een aantal jaar. Nu is het moment daar dat de jaren zich via maanden en weken, hebben gereduceerd tot dagen. Om precies te zijn heb ik nog 36 dagen om al die jaren training tot een punt te brengen waarop ik 42 km achter elkaar kan lopen.

Of ik al zover ben? Ja, misschien wel. De laatste lange duurloop zit erop, nu rest mij te rusten. Dat is misschien nog wel het moeilijkst. Het liefst loop ik die marathon morgen al. En anders wil ik in die 36 dagen nog een keer 25, 30 en 35 km lopen, maar dat kan niet. Rust is nu belangrijker. De training zit erop, ik moet er klaar voor zijn. Hoe is die training verlopen sinds mijn laatste update op 31 december?

26,3 km was eind 2016 de langste afstand die ik had gelopen. In 2017 heb ik tot nu toe achttien keer gelopen. Dat is niet heel vaak, gemiddeld zo’n twee keer per week. Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van deze cijfers. Laat ik me daarom op andere cijfers focussen. In totaal liep ik 195 km in januari en februari. Het feit dat ik de mijlpaal van 30 km heb bereikt haalt dit aantal flink omhoog. Deze heuglijke gebeurtenis vond plaats op 15 januari. Ik kan me niet tot in detail herinneren hoe het ging en hoe ik me voelde, daarom beroep ik me even op het bericht dat ik de ‘Rotterdam marathon deelnemers’ facebookgroep plaatste. Ik vond het ongelooflijk dat ik dit kon, en het ging nog best goed ook. Wel heb ik de rest van de zondag slapend op de bank doorgebracht. En dat doe ik dus nooit, overdag slapen. Ik was gesloopt, maar daaronder zat de euforie. Ik kreeg een aantal reacties van mensen die dachten dat het te vroeg zou zijn voor een dertiger. Voor mij werkte het wel, want het gaf vertrouwen. En over een aantal weken zou ik het nog een keer kunnen proberen. Als ik die 42 km ga uitlopen, leek het me goed om een paar keer een lange afstand in de benen te hebben om mijn lichaam eraan te laten wennen. ‘Waarom uitstellen als het nu al kan’, zoals iemand in een reactie beargumenteerde. Ik deed er drie uur en elf minuten over.

30k

Dan ga ik gelijk verder met het tweede hoogtepunt, namelijk de tweede keer 30 km op 11 februari. Uitgerust met eten, drinken, telefoon, ov-kaart en oortjes ging ik op pad, richting Zwolle. Langs de Wijthemerplas en toen… Toen was ik er al. Voordat ik het wist was ik al op het station in Zwolle. Het ging ongelooflijk goed, ik voelde me euforisch. Als die marathon nou op 11 februari was geweest… Echt, de kilometers vlogen voorbij, ik had nergens last van. Geen pijntjes, vermoeidheid of verzuring. Heerlijk was het. Drie uur en zeven minuten was mijn tijd, sneller dan de vorige keer en mijn hartslag was ook nog eens lager. Eenmaal thuis had ik het niet eens nodig om bij te komen. Even douchen, en door met de dag. Wat een training.

Ik had bedacht om twee weken later nog één laatste keer 30 km te lopen, als generale repetitie. Dat had dus vorig weekend moeten gebeuren. Ik was echter druk, moe, en ik had ook niet heel veel zin. Toch besloot ik zaterdagavond om 23:30 uur dat ik het gewoon ging doen. De wekker werd om 6 uur gezet en ik dook mijn bed in. Inmiddels had ik er nog zin in ook; hardlopen terwijl de zon opkomt, luisterend naar het eerste boek van Harry Potter… In mijn enthousiasme werd ik om 5:30u al wakker, en om 6:30u was ik aan het lopen. Over de Sallandse Heuvelrug liep ik richting Nijverdal. Onderweg kwam ik een paadje tegen dat me gedurende zo’n 2,5 km via talloze haarspeldbochten over behoorlijk steile heuveltjes voerde. Ik denk dat het is bedoeld voor mountainbikers. Ik vloog erover heen, vond het super leuk; crossen door de bossen. Maar toen ik later zo rond de 19 km zat merkte ik dat ik last kreeg van mijn knie, waarschijnlijk een beetje overbelast. Ik was inmiddels in Nijverdal, dus ik besloot richting het station te rennen. Over mijn eigen grenzen heengaan is immers wel het laatste wat ik nu wil. Bij 21,6 km hield ik het voor gezien. En het was nog niet eens 9 uur. Een halve marathon gelopen en de dag moet nog beginnen, wat fijn! Hoewel dit de ‘generale repetitie’ was, en ik niet heb kunnen doen wat ik wilde doen, heb ik toch maar weer een mooie afstand gelopen. Iets is beter dan niets. En ook dit keer had ik weinig tijd nodig om te herstellen. Een dagdeel op de bank doorbrengen was geen eerste behoefte. Ik merk dus duidelijk vooruitgang.

brugge.jpg

Lopen in Brugge

 

Voor de marathon nog eens 30 km lopen zit er helaas niet meer in. Volgende week loop ik de halve marathon in Den Haag, en dat is dan de laatste lange afstand. Er is nu niets meer aan te doen.

Zo gaat het dus altijd bij mij. Van tevoren maak ik een prachtige planning, zie ik het helemaal zitten, begin enthousiast en houd me ook echt aan mijn plan. Dan volgt plotseling een omslagpunt en rommel ik maar wat aan. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op het leren voor tentamens, en dus ook op het trainen voor de marathon. Op het moment suprême doe ik gewoon waar ik zin in heb. Gevolg is dat ik me erg onzeker voel als het moment waarop ik moet presteren nadert. Ik heb het idee dat ik veel meer had moeten doen, meer kilometers had moeten maken, vaker had moeten trainen. Mijn marathontraining is behoorlijk relaxed verlopen, en zo hoort het niet voor mijn gevoel. Maar meestal als ik in dit soort situaties verzeild raak komt het wel goed.

Tussendoor deed ik een aantal keren intervaltraining, ik liep twee keer hard in België, en ik hield een uitgebreide zoektocht naar nieuwe metgezellen, oftewel schoenen, die mij op de lange weg in Rotterdam willen bijstaan. Volgende week ga ik nog even wat wedstrijdervaring opdoen, en dan moet het blijken of mijn voorbereiding adequaat is geweest.

Een gedachte over “Op weg naar Rotterdam

Geef een reactie

