Troostrijke pannenkoekenovenschotel

Vorige week dinsdag voelde ik me zielig en alleen, dus besloot ik me te storten op het koken van een uitgebreide maaltijd. Helemaal voor mij alleen. Gedeeltelijk geïnspireerd op een ander recept, en met een vleugje improvisatie van mijn kant. Het was een groot succes, daarbij vind ik het best een origineel recept, dit alles maakt het waardig om met jou te delen.

Een lekkere maaltijd vereist pannenkoeken. Begin met het maken van een beslagje van 125 gram bloem, één ei en 250 ml water. Bak hier drie pannenkoeken van. De pannenkoeken worden gevuld met een groentemengseltje; verhit olie in een ruime pan. Snipper een half uitje en fruit dit in de olie. Snijd een halve paprika in kleine stukjes en bak mee. Vervolgens doe je hier een paar handen boerenkool bij (ruim 100 gram) en bak ook dit even mee. Breng je vulling op smaak met een beetje zout en kruiden naar keuze (paprikapoeder, chilipoeder…).

De topping: bechamelsaus. Een miniportie voor één persoon. Verkruimel een klein stukje van een bouillonblokje en schenk hier 100 ml kokend water bij. Laat de bouillon afkoelen. Neem een klein pannetje en maak een roux: laat 10 gram boter smelten, voeg 10 gram bloem toe en roer tot de bloem gaar is (ongeveer drie minuten). Voeg nu beetje bij beetje de afgekoelde bouillon toe, tussendoor goed roeren tot alles is opgenomen. Laat de bechamelsaus een paar minuten koken.

Verwarm de oven voor op 175 graden en vet een ovenschaal licht in. Neem een pannenkoek, schep op de helft ervan één derde van de boerenkool, vouw de pannenkoek dubbel en leg in de ovenschaal. Herhaal met de rest. Schenk de bechamelsaus over de pannenkoeken en zet het geheel zo’n 10 minuten in de oven, totdat de saus begint te verkleuren.

Dit gerecht was perfect voor deze dag, want: het was veel, het was troostrijk, eten is altijd de oplossing en het is vegetarisch (februari is vegetarische maand). En zo ben ik weer een Valentijnsavond alleen doorgekomen, schaamteloos etend, rechtstreeks uit de ovenschaal. Overigens vond ik de maaltijd ook redelijk verantwoord, want ik gebruikte water in plaats van melk voor de pannenkoeken en de saus. Met het oog op een volgende Valentijnsdag die ik in een verre toekomst misschien niet alleen doorbreng. We blijven optimistisch, dus waar mogelijk gebruiken we water.

Hoewel, een avond doorbrengen in het gezelschap van pannenkoeken is misschien nog wel tien keer beter. Pannenkoeken, dat is pas liefde.

Helaas is het gerecht niet zo fotogeniek. Ik vertelde een klasgenoot trots over mijn toprecept, hij wilde een foto zien, ik gehoorzaamde aan dit verzoek. Mijn beloning was dat hij de rest van het college nog zat te grinniken. Maar weet je, het gaat niet om uiterlijk, het gaat om de inhoud. En die kan je alleen beoordelen door tijd en liefde in het maken van dit recept te steken. Probeer het eens.

2 gedachtes over “Troostrijke pannenkoekenovenschotel

Geef een reactie

