Eigen-aardigheden, deel twee

Zeven weken geleden stelde ik me kwetsbaar op door een aantal van mijn eigenaardigheden bekend te maken. Dit viel goed in de smaak. Lachen om een ander is natuurlijk fijn. En als dat niet de reden was, dan was het wellicht herkenbaarheid. En dat is misschien nog wel beter. Ik vind het zelf ook heerlijk om iets te lezen waar ik mezelf in herken.

Daarom heb ik in de afgelopen zeven weken nog een aantal eigen-aardigheden voor je verzameld. Hier komen ze.

Ik kan niet langzaam fietsen. Ook al heb ik alle tijd, ben ik heel vroeg, alsnog fiets ik alsof het een race is. Ik haal iedereen in. Als er twee mensen langzaam naast elkaar fietsen op een fietspad, vind ik dat uitermate irritant. Dit herinnert me eraan dat ik een fietsbel moet kopen die het ook daadwerkelijk doet. Dan kan ik nog sneller fietsen.

Ik heb de neiging om aanwijzingen heel precies op te volgen. Aanwijzingen in een recept bijvoorbeeld. Of in een handleiding. Die laatste lees ik het liefst eerst helemaal door voordat ik een apparaat ook maar aanzet.

Tijdschriften las ik van begin tot eind. Elke bladzijde, elke advertentie, elke letter. Ik vind het fijn om dat wat aangeschaft is ook daadwerkelijk goed te gebruiken. Ik wil elk recept maken dat in een kookboek staat. Vroeger tekende ik manga, en daar had ik tekenboeken voor. Die probeerde ik helemaal door te werken, van begin tot eind. Die ene mooie op pagina zestig mocht ik pas tekenen als ik de voorafgaande manga’s allemaal had gehad.

 

manga

Manga’s tekenen, een vroegere hobby

 

Ik leg mezelf verplichtingen op. En als ik dan begin, moet ik het ook afmaken. Een dertig dagen durende buikspieren challenge bijvoorbeeld. Als ik ga lezen vind ik dat ik ten minste vijftig bladzijdes moet lezen. Als ik ga stofzuigen moet ik van mezelf per se bank en stoelen meenemen. Ik leg de drempel hoog, te hoog, wat maakt dat ik soms niet aan iets begin.

Ik ben ook zuinig. Het boodschappen doen duurt niet per se lang, maar de voorbereiding wel. Ik zoek namelijk eerst uit bij welke supermarkt dat wat ik nodig heb het goedkoopst is. Ik weiger twee wattenschijfjes te gebruiken om mijn nagellak te verwijderen. Ik blijf mijn sokken gebruiken, ook al zijn ze bijna doorzichtig aan de onderkant. Als het even kan steek ik maar twee waxinelichtjes aan in plaats van vier. Het verschil qua licht merk je toch niet. Ook in mijn kamer in Utrecht kom ik natuurlijk wel eens het een en ander tegen wat ik nodig heb (een peertje voor mijn lamp die ik al twee maanden niet aan kan zetten, een prullenbak, een kaars voor in dat ene potje, inkt, een batterij voor mijn klok…), dit houd ik allemaal bij, maar kopen ho maar. Want ja, als ik al drie maanden zonder kan, waarom zou ik het dan überhaupt nog nodig hebben?

Dat bijhouden is ook een ding trouwens. Ik heb een notitieapplicatie op mijn telefoon, met daarin twintig verschillende lijstjes die ik wekelijks, enkele dagelijks, raadpleeg. Boodschappen, dingen die ik wil doen, hoeveel uur ik heb gewerkt, blog ideeën, boeken die ik nog wil lezen. Ik kan niet zonder mijn lijstjes, en noteer alles wat ooit nog eens van pas zou kunnen komen.

Ik kan niet aan een bureau zitten zonder alles wat daarop ligt recht te leggen. En ik kan niet in bed zitten zonder mijn dekbed zo goed mogelijk recht te trekken en kreukvrij te strijken. Ook mijn bureaustoel is slachtoffer; deze moet recht staan.

Iets wat normaal gesproken met de handen gegeten wordt (en waar je handen vies van worden) vind ik per definitie niet lekker. Chips, nootjes, kip, spareribs en garnalen bijvoorbeeld. Behalve als ik het op zo’n manier eet dat mijn handen niet vies worden, dan vind ik het wel lekker. Nootjes met een lepeltje bijvoorbeeld. Of als ik mijn handen gelijk kan wassen met water en zeep na het nuttigen, dan vind ik het ook wel acceptabel.

Nu ik mijn eigenaardigheden zo op een rijtje zie staan, herken ik duidelijk een aantal van mijn eigenschappen, namelijk: zuinig, netjes, ordelijk, nauwkeurig, doorzetter. Is de definitie van eigenaardigheden dan ‘de manier waarop een eigenschap zich uit’? Hmm, interessant. Zo kan ik nog wel wat eigenaardigheden bedenken…

Herkenbaar? Ik hoor het graag van je.

Een gedachte over “Eigen-aardigheden, deel twee

Geef een reactie

