Een nieuw avontuur

Twee weken geleden schreef ik nog dat ik best een beetje gek ben. Nou, nu ben ik echt gek geworden. Ik heb me ingeschreven voor een marathon.

Eigenlijk is het niet ‘nu’. Zes weken geleden verklaarde ik mezelf al voor gek. Het zit zo…

Begin oktober 2016: volgend jaar loop ik een marathon. Ineens had ik het bedacht. In 2017 moet het gebeuren. Ik heb een Polar M400 horloge, en ik heb dus ook een Polar account. Op de website hebben ze verschillende loopprogramma’s, en zo’n twee weken geleden ben ik met een programma voor de marathon gestart. Meer voor de lol dan serieus. In het schema moest ik wel een datum aangeven waarop ik de marathon zou lopen, ik voerde de datum van de marathon van Utrecht in. Puur fictief. Ik wilde vooral zo’n programma van Polar testen. Dus zo begon ik.

pr

Benen, ik ben jullie dankbaar

Anderhalve week na de start van mijn programma hoorde ik op de radio dat de inschrijvingen voor de marathon van Rotterdam zijn geopend. Ik hoorde het, maar het deed me verder niets. Het ene oor in, het andere oor uit. Een dag later dacht ik ineens; ja, als ik een marathon wil lopen in 2017, moet ik het misschien maar zo snel mogelijk doen. Als ik een marathon wil lopen in 2017, moet ik me blijkbaar nu al inschrijven. Zal ik het doen? Zal ik me inschrijven voor de marathon van Rotterdam? Op het moment dat ik het serieus ging overwegen heb ik natuurlijk ook gekeken naar de timing. Het zal niet als een verassing komen dat er veel tijd gaat zitten in het trainen voor een marathon. De marathon van Rotterdam is op 9 april, in week negen van de derde periode van de universiteit. De periode dat ik mijn scriptie schrijf. Wat zeg ik, dat ik hem (bijna) af moet hebben. Dat lijkt niet echt een fantastische timing, maar aan de andere kant; ik kan in die periode wel voor een groot deel zelf mijn tijd indelen. Daarnaast is hardlopen ontstressend, het maakt mijn hoofd leeg en het werkt inspirerend. Maar ja, het is wel mijn scriptie. Iets waar ik al aan het begin van mijn tweede jaar enorm tegenop zag. Iets wat ik toch wel zie als het belangrijkste deel van mijn hele studie. Iets gróóts. En die marathon, dat is ook niet zomaar iets. Twee van die grote dingen combineren, is dat wel zo’n goed plan?

Achteraf kan ik zeggen dat ik op dat moment eigenlijk al een besluit had genomen. Ik was niet meer aan het overwegen, maar aan het uitstellen. Want ja, dat inschrijven vond ik gewoon rete-spannend. Wat ik in zo’n geval doe is de mening van anderen vragen. ‘Zal ik het doen? wat vind jij?’ En als ze vervolgens zeggen dat ik zelf een besluit moet nemen, vind ik dat irritant. Waarom kan iemand anders niet voor mij beslissen? Moet ik dan alles zelf doen?! Dit getwijfel ging nog even door, ik zal het jou besparen. Ik heb het gedaan. Ik schreef me in voor de marathon van Rotterdam. 9 april 2017 moet het gebeuren, en ik verklaar mezelf voor gek.

pr1

Dit is geweldig

Ik heb nog steeds veel twijfels en vragen. Hoe bereid je je het beste voor? Kan een marathon lopen eigenlijk gevaarlijk zijn? Moet ik anders eten? Tot een paar weken geleden zag ik het echt nog niet zitten. 42195 meter, waarschijnlijk ruim vier uur rennen. Hoe dan? In vredesnaam. En waarom wil ik dit nu al doen? Mijn goede voornemen voor 2016 was om voor mijn 21e verjaardag 21km te kunnen lopen, en wel door een halve marathon uit te lopen. Dat is me gelukt, en het was één van de zwaarste dingen die ik heb gedaan. En straks moet ik in april, nog geen jaar na die toen zo zware 21,1 km, nog een tweede keer die hele verrekte afstand lopen. Wat doe ik mezelf aan.

Nu het hoge woord eruit is, kan ik mijn twijfels eindelijk met je delen. Want ja, het is dus al ruim een maand geleden dat ik me inschreef. Ik durfde het niet met de hele wereld te delen. Wat nou als het me niet gaat lukken? Dan sta ik mooi voor gek. Maar weet je wat, het is een avontuur. Ik ga het allemaal ontdekken, mijn blog wordt de plek om mijn bevindingen te rapporteren. En daar heb ik heel veel zin in.

Verder zal ik nu telkens grotere afstanden lopen, afstanden die ik nog nooit heb gelopen. Twee weken geleden liep ik 22,6km, een pr. Vorige week kwam daar nog eens 3,4km bij: 26km. Ik vind het ongelooflijk dat mijn benen dit kunnen. Dat ik dat kan. Weet je wat? Het ging nog makkelijk ook. Ik vond het heerlijk. Misschien ben ik hier wel voor gemaakt. (Zie je wat hardlopen met je kan doen?) Mijn vertrouwen groeit. Ik ga dit gewoon doen!

2 gedachtes over “Een nieuw avontuur

Geef een reactie

