De theorie achter een running streak, beknopte versie

Dit is eind augustus geschreven.

Een running streak, oftewel een hardloopreeks. Ik las erover op Annemerel.com, maar ik kreeg nou niet gelijk de kriebels om het zelf ook te proberen. Toch ben ik er nu in beland. Laat ik in dit artikeltje eerst kort proberen uit te leggen wat zo’n running streak inhoudt.

Zoals het woord ‘reeks’ al aangeeft houdt een hardloopreeks in dat je een bepaald aantal dagen elke dag loopt, zonder ook maar een dag over te slaan. Er schijnen mensen te zijn die dit een jaar lang volhouden, maar bescheiden als ik ben dacht ik er zelf aan om het eerst een week te proberen. Waarom, zal je je wellicht afvragen. De reden dat ik er zo in ben gerold is omdat ik rennen zie als mijn medicijn tegen heimwee. Het leidt af. Ik kan me even helemaal laten gaan. Mijn gedachten verzetten, of juist laten stromen. Dus toen ik als vanzelf al een aantal dagen had hardgelopen, kon ik het net zo goed nog even volhouden. Daarnaast heb ik in Frankrijk niet bijzonder veel hardgelopen. Dit is mijn kans om dat in te halen. Ik heb nu vakantie, dus tijd in overvloed. Een andere reden is dat ik op het moment geen hardloopdoel heb. Mijn doel voor dit jaar is al behaald; 21km hardlopen voor mijn 21e verjaardag. Een concreet nieuw doel is er nog niet, dus dit is de tijd voor experimentjes. Ten slotte heb ik een prachtig hardloophorloge gekregen voor mijn verjaardag, en dat motiveert me enorm. Ik wil alle functies ontdekken en proberen.

collage

Vanzelfsprekend kent een running streak ook nadelen. Als je sneller wilt worden of grotere afstanden wilt trainen, is het niet nuttig en dus niet de overweging waard. Het is ook geen goed idee om elke dag te gaan lopen als je nog niet langer dan een jaar aan het hardlopen bent of als je kortgeleden een blessure hebt gehad, omdat het vooral in deze gevallen erg belangrijk is om na een run genoeg tijd te nemen om te herstellen.

Zie je het toch wel zitten, zo’n streak? Dan volgt hier een veiligheidsvoorschrift. Dit lijstje is niet uitputtend.

  • Alterneer afstand en routes.
  • Ga niet bij elke run tot het uiterste: probeer vooral niet het maximale uit elke run te halen nu je elke dag loopt.
  • Neem ‘rustdagen’, dat wil zeggen: (1) dagen waarop je alleen maar een uiterst langzame twee kilometer (of minder) rent, of (2) op de ene dag loop je ’s ochtends vroeg, en de volgende dag loop je ’s avonds. Op deze manier heb je ± 34 uur rust; toch een soort rustdag.
  • Luister naar je lichaam; als je ziek bent of ook maar een onbenullig pijntje voelt, stop dan meteen. Zo’n streak doe je niet koste wat het kost. Absoluut niet.
  • Blijf krachtoefeningen doen naast je runs. Dit werkt blessurepreventief en uiteindelijk ga je er beter door lopen.

Een running streak schijnt voor motivatie te zorgen. Vooral in de wintermaanden kan dit erg goed werken. In bepaald opzicht is het ook makkelijk, want je hoeft je niet af te vragen of het rennen morgen beter uitkomt dan vandaag. Je hebt geen keus, je gáát gewoon. Elke dag.

Mijn dag is altijd een stukje beter als ik heb hardgelopen. Hardlopen maakt me blij. Ook al heb ik er niet altijd evenveel zin in, als ik terugkom voel ik me nog altijd zelfvoldaan, trots. Ik kan de wereld weer aan. Dientengevolge zou ik deze periode elke dag een goede dag moeten hebben.

Volgende week vertel ik je of dat ook echt zo was, ik zal je vertellen hoe het mij verging, en wel in een uitgebreide versie.

Geef een reactie

